Dzień dobry

ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY

Dziecko utrwali informację na temat środowiska przyrodniczego jakim jest łąka.

Jak zawsze na realizację macie tydzień. Oczywiście tempo dostosujcie do waszych możliwości.

 

Życzę cudownych chwil spędzonych na nauce i zabawie ze swoimi pociechami.

 ZABAWY RUCHOW:

Gimnastyka poranna: https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

Ćwiczenia gimnastyczne https://www.youtube.com/watch?v=Xw7aNr4vTbc

Karty Pracy część 4 str.39-45

Książka s 82-87

                ODGŁOSY ŁĄKI

Znajdź sobie wygodną pozycję, zrelaksuj się, zamknij oczy i posłuchaj odgłosów łąki. Wyobraź sobie, że jesteś na łące, wyobraź sobie kwiaty, owady, zwierzęta, które tam występują.

https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

                WIERSZ „Cztery motyle” Wiera Badalska

„Cztery motyle”

Na zielonej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki

Jeden był biały jak kwiatek rumianku

Drugi – żółty jak kwiatek dziewanny

Trzeci zielony jak kwiatuszek cykorii

A czwarty?

Czwarty był jeszcze inny.

Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora topoli rosnąca pod lasem.

Dobrze było motylkom na łące

Fruwały z kwiatka na kwiatek i spijały słodki wonny sok

Wtem od strony lasu, łopocząc skrzydłami nadleciała niby czarna chmura – wrona.

Głodna była. Z daleka dojrzała motylki i wielką miała na nie ochotę.

Ale motylki także spostrzegły grożące niebezpieczeństwo. Przez chwilę kręciły się bezradnie, trzepotały skrzydełkami.

Gdzie by tu się skryć?

A na łące pełno kwiatów…

Przycupnął błękitny na kwiatuszku cykorii, co nad rowem rosła – i zniknął.

A ten czwarty, szarobrązowy, długo fruwał nad łąką.

Przerażony był bardzo, bo wrona była tuż… tuż!

Przysiadł więc prędziutko na pniu topoli, przytulił się do szarobrązowej kory i już go nie ma.

Przyleciała wrona nad łąką. Rozgląda się.

Co się stało? Gdzie podziały się cztery motylki? Przecież fruwały tu przed chwilą.

Motylki zerwały się po chwili z gościnnych kwiatów

I znów beztrosko fruwały nad pachnącą łąką.

Ach, ale wrona? Bardzo była zdziwiona. A minę miała taką – O…

Porozmawiajcie z dziećmi na temat wiersza

– O jakich kwiatach jest mowa w wierszu?

– Gdzie ukryły się motyle?

– Dlaczego wrona nie mogła znaleźć motyli ?

 

                                                   ZACHĘCAM DO OBEJRZENIA FILMU O MOTYLACH          

 

https://www.youtube.com/watch?v=aI43H9jk1dE

https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE -opowieść ruchowa ,,Spacer po łące''

 

Jest piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę ( dzieci maszerują parami w różnych kierunkach sali).Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchiwał nasiona roślin ( dzieci chodzą na czworakach i dmuchają na rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych aby zebrać z nich nektar( dzieci latają jak pszczółki, machając rekami- skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem.( naśladują bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach kończyny siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (dzieci siedzą poruszają w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko( naśladują dźwięk: cyt, cyt). Nagle niewiadomo z kąt pojawiły się żaby( dzieci naśladują skakanie żabek), kumkały głośno ( naśladują kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane bo na łące pojawiły się bociany, chodziły unosząc wysoko nogi ( naśladują chód bociana) rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć –złe klekotały( naśladują głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę ( naśladują głos skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel ( naśladują głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc: pi, pi, pi. Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach ( dzieci naśladują ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami szumiąc wesołe piosenki szszszsz…..szszsz….szszuuu.

Nagle zerwał się wiatr i na niebie ukazała się wielka czarna chmura. Chmura zazdrościła zwierzętom ich łąki i ich radości i postanowiła porwać mieszkańców łąki. Otoczyła ich wszystkich i zabrała ze sobą. Na łące zrobiło się cicho i smutno. Nie było już słychać brzęczenia pszczół, pobzykiwania komarów, nie słychać było kumkania żab ani odległego klekotania bociana. Zniknął kret, a także inne owady: biedronki i motyle, osy. Co prawda kwiaty nadal rosły, ale łąka była teraz pusta i smutna.

WIOSENNE ZAGADKI

Zagadka 1

Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko… (pszczoła)

 

Zagadka 2

Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka… ( bocian)

 

Zagadka 3

Skaczą po łące, pływają w wodzie, z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie… ( żaby)

 

Zagadka 4

Ma dwie nóżki, choć nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie.

Domek swój jak, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie……….( ślimak)

 

Zagadka 5

Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce….(biedronka)

 

Zagadka 6

Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko (motyl)

 

Zagadka 7

Że jest w ogródku łatwo zgadniecie, skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. (kret)

 

Zagadka 8

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy, zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)

 

Zagadka 9

Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy.

( kwiaty)

 

                MASAŻYK „Małe żabki”- zachęcam do wspólnego wykonania w pozycji leżącej na brzuchu.

Najpierw skaczą małe żabki.

A za nimi żabek babki.

Na prawo, na lewo,

Do środka, na drzewo

Bocian dziobem stuka w trawie.

Ślimak patrzy nań ciekawie.

Szczypaweczki spacerują , z rosy łapki otrzepują.

Tutaj płynie sobie rzeczka, rybki tańczą w niej kółeczka.

                Obejrzyjcie i posłuchajcie opowiadań o żabach.

(można oglądać jeden odcinek dziennie)

https://www.youtube.com/watch?v=fUeTJb0CqQs&list=PLDF-84ARhghcqOUItK8jemHWh2upvNC5e

https://www.youtube.com/watch?v=uXfxfNpIKZU

 

                Zapoznajcie się ze słowami i melodią piosenki „ Wiosna na łące”.

Spróbujcie samemu wymyśleć choreografię do piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw

                Propozycje działań plastycznych.

  1.             Do wykonania pracy plastycznej wystarczy kawałek kartonu oraz taśma dwustronna. Wyklejcie  na kartonie swoje imię, a następnie wyklejacie napis kwiatami, listkami, trawami, patyczkami, itp.
  2.             Biedronka z papieru

https://www.youtube.com/watch?v=eWWlSPZegk0&feature=share&fbclid=IwAR2wxC3xy8AokXEdrY1v3-w4eN8xY9Z3qOJ5ALtHFIRV8NLtQ4RQHlQCZDM

  1.             Wybierz się na łąkę z papierem kredkami, flamastrami lub farbami namaluj łąkę którą widzisz lub taką jaką chcielibyście, aby była

                KARTY PRACY do pobrania:

Załączniki:
 do góry