W dniu 04 grudnia 43 uczniów z klas: III, IV, V i VI uczestniczyło w warsztatach muzealnych w Muzeum Śląska Opolskiego, odbywających się w ramach projektu  "Fascynujący świat nauki i technologii", współfinansowanego przez Unię Europejską. 

Głównym celem warsztatów było  wyrabianie u uczniów umiejętności świadomego korzystania z nowego źródła wiedzy, jakim jest ekspozycja muzealna.  

Pobyt w muzeum rozpoczął się od obejrzenia wystawy pt. "Opole gród, miasto – stolica regionu". Tutaj uczniowie zapoznali się z zabytkami, które zostały odkryte w trakcie badań archeologicznych prowadzonych na Ostrówku w Opolu.

Młodsi uczniowie brali udział w zajęciach na temat “Życie w średniowiecznym mieście” oraz “Zwiedzamy miasto tropem śladów przeszłości “. Poznawali specyfikę muzeum i pracy muzealnika, zasady funkcjonowania średniowiecznego miasta i jego grup społecznych. Wiele radości sprawiło im odegranie w średniowiecznych strojach scenki pasowania na rycerza  oraz zajęcia plastyczne, podczas których lepiły z gliny model Wieży Piastowskiej i malowały drewnianego aniołka.

Uczniowie z klas IV-VI w trakcie zajęć “Odra - moja opolska rzeka’’ pogłębili wiedzę na temat legendy jako gatunku literackiego, zdobyli nowe wiadomości dotyczące najważniejszej rzeki w regionie - Odry i  jej znaczenia w historii miasta i współcześnie.  Na zajęciach praktycznych wykonali model barki.

W trakcie przerwy dzieci otrzymały gorący posiłek. 

Zajęcia warsztatowe były ciekawą odskocznią od codziennych zajęć lekcyjnych, podczas których uczniowie nie tylko zdobyli nową wiedzę, ale również dobrze bawili się.

 

Pierwszego października 2014 uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Antoniowie odbyli niezwykłą podróż po "Zaczarowanym świecie". Wyjazd zorganizowano w ramach projektu „Fascynujący Świat Nauki i Technologii".

 Po krótkim powitaniu i podzieleniu nas na grupy udaliśmy się ze swoimi animatorami do pracowni eksperymentalno-doświadczalnych: Architecturium, Energium i Lucemium, które - jak się później okazało - odkryły przed nami świat pełen niezwykłych zjawisk i doświadczeń. Wszystkie pracownie mieściły się w komnatach przekształconych w pracownie dla potrzeb projektu. Dotarcie do poszczególnych pomieszczeń nie było rzeczą prostą, gdyż musieliśmy podążać według wskazówek zawartych w przygotowanej grze przestrzennej.

W pracowniach Architecturium poznaliśmy podstawowe style architektoniczne oraz zasady konstrukcji budynków. Wiadomości  te wykorzystaliśmy w praktyce na "placu budowy", gdzie w kaskach i za pomocą sprzętu do pomiarów zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy nasz własny dom z cegieł piankowych. Musieliśmy wykazać się inwencją twórczą,  umiejętnością pracy zespołowej i przestrzeganiem zasad panujących na placu budowy.

Architecturium II to pracownia mobilna. Tu dowiedzieliśmy sie, dlaczego zamek w Mosznej jest pałacem .Zwiedzając pałacowe pomieszczenia uczyliśmy się odróżniać style architektoniczne, a następnie odszukiwaliśmy konkretne elementy danego stylu we wnętrzach budynku. Podczas zwiedzania ćwiczyliśmy spostrzegawczość, szukając elementów układanki w ramach prowadzonej Gry przestrzennej. Następnie z odnalezionych puzzli ułożyliśmy jeden z elementów architektury, który zobaczyliśmy podczas zwiedzania.   

W pracowni Lucemium zdobyliśmy informacje na temat podstawowych właściwości światła, możliwości zastosowania kamery termowizyjnej, doświadczenia złudzeń optycznych w alkogoglach. Największą atrakcją była możliwość malowania światłem, która okazała się czynnością niełatwą. 

Młodych majsterkowiczów zainteresowały zajęcia z zakresu źródeł energii odnawialnej w pracowni Energium. Na koniec wszyscy skorzystaliśmy z możliwości siedzenia na krześle naszpikowanym gwoździami.

Nauka, zabawa... Animatorzy zachwycili nas pomysłowością. Dzięki nim jesteśmy bogatsi nie tylko w ogrom wrażeń, lecz przede wszystkim w zdobyta wiedzę. Jeśli dodać do tego chrupiącą kanapkę na śniadanko, pyszny obiad, podwieczorek i ciekawą książkę, którą każdy dostał na odchodne, można powiedzieć, że była to cudowna wycieczka i super dzień :)

Marzena Pikos

Z wizytą w Zaczarowanym Świecie

"Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem."

                                                                      Konfucjusz

3 grudnia uczniowie naszej szkoły wzięli udział w zajęciach z cyklu „Zaczarowany Świat Nauki i Technologii” w ramach projektu RCRE - „Fascynujący Świat Nauki i Technologii”. Tym razem udaliśmy się do Niwek.

Zaczarowany Świat to miejsce, gdzie dziecko poprzez zabawę  może samodzielnie odkrywać wspaniały, fascynujący świat nauki i nowoczesnych technologii, korzystając z pracowni eksperymentalno-doświadczalnych. W pięknie położonym Ośrodku Szkoleniowym RCRE w Niwkach pod Opolem na uczniów czekały pracownie: Ekologikum, Astronomicum , Roboticum . Uczestniczyliśmy również w praktycznej lekcji matematyki. W trakcie poszczególnych zajęć uczniowie mogli poeksperymentować, zaprogramować roboty, zbudować ciekawe konstrukcje z klocków nowej generacji, wyprodukować dwutlenek węgla, zapoznać się z układem słonecznym. Nie udało nam się jedynie zaobserwować Słońca, ale schowało się za chmurami :) Było bardzo interesująco i twórczo.

Żeby nikt nie poczuł się głodny, już na powitanie zjedliśmy pyszne śniadanie, w przerwie między zajęciami wzmocniliśmy się obiadem, a na zakończenie każdy otrzymał podwieczorek oraz upominek w postaci książki i małego bączka.

 

Atrakcyjne zajęcia i nowoczesne technologie sprawiły, że z żalem opuszczaliśmy to zaczarowane miejsce.

 

Marzena Pikos

 

 

 

 

W dniu 01 października 2015r. uczniowie z klasy III i IV uczestniczyli w zajęciach odbywających się w pracowniach doświadczalnych Regionalnego Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu w ramach projektu Fascynujący Świat Nauki i Technologii.Zajęcia ukierunkowane były na zagadnienia matematyczno – przyrodnicze. Obserwując eksperymenty i biorąc w nich udział, dzieci dowiedziały się m.in., jak działają wielokrążki, co to są odnawialne źródła energii i jak je wykorzystujemy w praktyce, poznały właściwości dźwięków oraz barw takich jak: ultrafiolet i podczerwień, jak działa kamera termowizyjna, odczytywały temperaturę powietrza na Termometrze Galileusza, zgłębiały tajemnice kosmosu poznając układ słoneczny, budowę i zasady działania przyrządów astronomicznych. W pracowni Lucemium uczniowie dowiedzieli się, jak można wykorzystać światło w fotografii i jak odbija się ono od różnych przestrzeni, jak działa camera obscura, wykonywali zdjęcia aparatem cyfrowym.

Udział w zajęciach sprawił uczniom wiele radości. Doświadczyli, że nauka może być ciekawa, przyjemna i wciągająca.

 

Anna Lakota

 do góry