Wielkanoc- zwyczaje i tradycje
Planowana tematyka zajęć
Wielkanoc-zwyczaje i tradycje
.
W związku z ww. tematem zachęcam rodziców do pracy z dzieckiem.
Zachęcam do:
- zapoznania z tradycjami świątecznymi na podstawie zagadek Karta pracy cz.3 s.60,
zabaw -,,Co jest ukryte w pudełku''- w pudełku ukrywamy przedmioty związane z Wielkanocą. Dzieci z zawiązanymi oczami odgadują, co otrzymują do ręki.
,,Ukryte pisanki''- ukrywamy pisanki w pokoju. Kiedy je znajdą, określają, w jakich miejscach zostały schowane. Stosują odpowiednie przyimki. Liczą, ile pisanek zostało ukrytych.
wierszy J. Koczanowskiej ,, Wielkanoc''
W Wielkanocnym koszyczku, przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki o najlepsze miejsce.
Każda chciała spoczywać tuż obok rzeżuchy,
zielonej i puszystej jak miękkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczył cukrowy baranek,
zjadł zieloną rzeżuchę, przerwał spór pisanek.
,,Wkrótce Wielkanoc''
Na wielkanocnym stole jest kolorowo i świątecznie.
Zielone wstążeczki owsa otaczają pisanki bajecznie.
Słodki, cukrowy baranek, obok palma nadęta,
baby dobrze polukrowane-stół zaprasza na święta.
Rozmowa na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą np. przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, odwiedzanie w kościołach grobu Pana Jezusa, wysiewanie zboża i rzeżuchy, charakterystyczne potrawy, oblewanie się wodą, dzielenie się jajkiem. Zachęcamy do formułowania wypowiedzi przez dziecko.
-wykonania pracy plastycznej -,,Baranek wielkanocny''- rysowanie baranka na kartonie i oklejenie kuleczkami z bibuły i elementami kolorowego papieru. ,,Kurczątko wielkanocne''- według pomysłu np. origami z kółek
- wprowadzenia nowej litery „j J” - Oglądanie zdjęć różnych jajek, zapoznanie z budową jajka, wymienianie potraw sporządzonych z jajek. Analiza i synteza słuchowa słowa ,, jajko'' dzielenie słowa ,,jajko'' na sylaby, głoski. Podanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ,,j''. Podanie imion rozpoczynających się głoską ''j''- dzielenie imion na sylaby i głoski. Ćwiczenia w zeszycie s.25- 26.
-wysłuchania, śpiewania- piosenki ,,Święta- biją dzwony'' dostępna na You Tube wyjaśnienia znaczenia trudniejszych słów,
- ćwiczeń logorytmicznych
- zabaw matematycznych ;rozwiązywania zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Dziecko ma liczmany[kredki], znaki, cyfry. Rodzic mówi zadanie, dziecko ilustruje je za pomocą liczmanów, układa działanie i je odczytuje. Na zakończenie udziela odpowiedzi na zadane pytanie. Przykładowe zadanie. W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?
Dzieco biorze 4 liczmany, kładzie je przed sobą. Potem dokłada 6 liczmanów. Liczy wszystkie liczmany i układa działanie.
- ćwiczeń logorytmicznych z wykorzystaniem wiersza ,,Kurka'' K. Datkun-Czerniak.
Kurko, kurko-dwa razy uderza w ręce rodzica
to twoje podwórko?- wykonuje obrót wokół własnej osi, w lekkim skłonie, za ręką wskazującą kierunek obrotu.
To moje podwórko-wykonuje obrót w przeciwnym kierunku
i to moje podwórko-trzy razy klaszcze w dłonie rodzica
Jeśli chcesz-krzyżują ręce, przyciągają się,
to je bierz
Jak chcesz dwa, dam ci ja-uderzają o uda, klaszczą w swoje dłonie, klaszczą w dłonie rodzica