Planowana tematyka zajęć

Wielkanoc-zwyczaje i tradycje

.

W związku z ww. tematem zachęcam rodziców do pracy z dzieckiem.

Zachęcam do:

- zapoznania z tradycjami świątecznymi na podstawie zagadek Karta pracy cz.3 s.60,

zabaw -,,Co jest ukryte w pudełku''- w pudełku ukrywamy przedmioty związane z Wielkanocą. Dzieci z zawiązanymi oczami odgadują, co otrzymują do ręki.

,,Ukryte pisanki''- ukrywamy pisanki w pokoju. Kiedy je znajdą, określają, w jakich miejscach zostały schowane. Stosują odpowiednie przyimki. Liczą, ile pisanek zostało ukrytych.

wierszy J. Koczanowskiej ,, Wielkanoc''

W Wielkanocnym koszyczku, przystrojonym pięknie,

kłóciły się pisanki o najlepsze miejsce.

Każda chciała spoczywać tuż obok rzeżuchy,

zielonej i puszystej jak miękkie poduchy.

Wtem do akcji wkroczył cukrowy baranek,

zjadł zieloną rzeżuchę, przerwał spór pisanek.

 

,,Wkrótce Wielkanoc''

Na wielkanocnym stole jest kolorowo i świątecznie.

Zielone wstążeczki owsa otaczają pisanki bajecznie.

Słodki, cukrowy baranek, obok palma nadęta,

baby dobrze polukrowane-stół zaprasza na święta.

 

Rozmowa na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą np.  przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, odwiedzanie w kościołach grobu Pana Jezusa, wysiewanie zboża i rzeżuchy, charakterystyczne potrawy, oblewanie się wodą, dzielenie się jajkiem.  Zachęcamy do formułowania wypowiedzi przez dziecko.

 

-wykonania pracy plastycznej -,,Baranek wielkanocny''- rysowanie baranka na kartonie i oklejenie  kuleczkami z bibuły i elementami kolorowego papieru. ,,Kurczątko wielkanocne''- według pomysłu np. origami z kółek

-  wprowadzenia nowej litery „j J”  - Oglądanie zdjęć różnych jajek, zapoznanie z budową jajka, wymienianie potraw sporządzonych z jajek. Analiza i synteza słuchowa słowa ,, jajko'' dzielenie słowa ,,jajko'' na sylaby, głoski. Podanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ,,j''. Podanie imion rozpoczynających się głoską ''j''- dzielenie imion na sylaby i głoski. Ćwiczenia w zeszycie s.25- 26.

 

-wysłuchania, śpiewania- piosenki  ,,Święta- biją dzwony'' dostępna na You Tube wyjaśnienia znaczenia trudniejszych słów,

- ćwiczeń logorytmicznych

 

- zabaw matematycznych ;rozwiązywania zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Dziecko ma liczmany[kredki], znaki, cyfry. Rodzic mówi zadanie, dziecko ilustruje je za pomocą liczmanów, układa działanie i je odczytuje. Na zakończenie udziela odpowiedzi na zadane pytanie. Przykładowe zadanie. W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

Dzieco biorze 4 liczmany, kładzie je przed sobą. Potem dokłada 6 liczmanów. Liczy wszystkie liczmany i układa działanie.

- ćwiczeń logorytmicznych z wykorzystaniem wiersza ,,Kurka'' K. Datkun-Czerniak.

Kurko, kurko-dwa razy uderza w ręce rodzica

to twoje podwórko?- wykonuje obrót wokół własnej osi, w lekkim skłonie, za ręką wskazującą kierunek obrotu.

To moje podwórko-wykonuje obrót w przeciwnym kierunku

i to moje podwórko-trzy razy klaszcze w dłonie rodzica

Jeśli chcesz-krzyżują ręce, przyciągają się,

to  je bierz

Jak chcesz dwa, dam ci ja-uderzają o uda, klaszczą w swoje dłonie, klaszczą w dłonie rodzica

 

 

 

 do góry