Dzień dobry

Rozpoczynamy tydzień z tematem „Eksperymentujemy wykorzystując nasze zmysły”. Poniżej znajdują się propozycje form aktywności do realizacji w domu. Wykorzystujcie je w dowolnym czasie i tempie w tygodniu od 8 do 12 czerwca .  Jak zawsze propozycje aktywności są o zróżnicowanym stopniu trudności. Wybierajcie te, które dla waszych dzieci są odpowiednie. Zachęcam do realizacji i życzę owocnej pracy.

 

 

Doświadczanie świata przy pomocy zmysłów jest jednym ze sposobów poznawania rzeczywistości, przynoszącym nie tylko dobre efekty edukacyjne, ale także radość i satysfakcję dzieci.

ZABAWY RUCHOW:

Gimnastyka poranna: https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

Ćwiczenia gimnastyczne https://www.youtube.com/watch?v=Xw7aNr4vTbc

 

 

 ZAPRASZAM WAS DO WYKONANIA NASTĘPUJĄCYCH EKSPERYMENTÓW:

 

„Czym różnią się te szklanki?” – eksperymentujemy wykorzystując zmysł dotyku.

 Co należy zrobić?

Rodzic stawia przed dziećmi dwie takie same szklanki z jednakowym poziomem wody. Po stwierdzeniu przez dziecko, że szklanki niczym się nie różnią, zapraszamy go aby podszedł do stołu i jeszcze raz sprawdza, czy szklanki są rzeczywiście takie same.
(Woda w jednej szklance jest ciepła, a w drugiej zimna).

 

Podsumowanie: niektóre rzeczy można sprawdzić tylko wtedy, gdy ich dotkniemy. Mówimy wtedy, że sprawdzamy coś za pomocą zmysłu dotyku. Niektórzy ludzie mają ten zmysł bardzo wyczulony: ludzie niewidzący lub słabo widzący. Za pomocą dotyku i słuchu poznają świat. Ludzie niewidzący nawet do czytania używają zmysłu dotyku. Ich alfabet nazywa się alfabetem Braille‘a. Literki składają są z wypukłych kropeczek.

 


„Co tak pachnie?” – eksperymentujemy wykorzystując zmysł węchu.

Rodzic kropi waciki: perfumami, zmywaczem do paznokci, octem, cytryną (wcześniej daje dzieciom te płyny do powąchania). Dzieci, wąchając waciki, odgadują, czym zostały pokropione, określają, za pomocą jakiego zmysłu mogły to rozpoznać.

 

„Co tak smakuje?” - eksperymentujemy wykorzystując zmysł smaku.
Rodzic przygotowuje w obecności dzieci kawałki owoców, warzyw, wybranego przez siebie pokarmu.
Zadaniem dzieci  jest odgadnąć za pomocą smaku jaki pokarm mają w buzi.

 

„Co to za odgłosy?” - eksperymentujemy wykorzystując zmysł słuchu.
Rodzic odtwarza nagrania wybranych zjawisk przyrodniczych, a dzieci odgadują, co to za odgłosy, np.: szum drzew, śpiew ptaków, szum morza, odgłosy burzy (link poniżej). Dzieci określają, za pomocą jakiego zmysłu mogły rozpoznać poszczególne odgłosy.

 

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8



„Dopasuj obrazki”

Aby wykonać tą zabawę potrzebujemy obrazka nosa, ust, uszu, ręki i języka (zamieszczone poniżej). Drodzy rodzice przeczytajcie dzieciom poniższe zdania. Zadaniem jest nazwanie odpowiedniego zmysłu i wskazanie ilustracji z odpowiednią częścią ciała.

– Który zmysł mówi nam, że kwiaty są kolorowe?
– Który zmysł mówi nam o tym, że śpiewa ptaszek?
– Dzięki któremu zmysłowi wiemy, że perfumy ładnie pachną?
– Który zmysł podpowie nam, że śnieg jest zimny?
– To, że cukierki są słodkie, wiemy dzięki zmysłowi...

 

Załączniki:
 do góry