Witam was serdecznie. Oto ćwiczenia artykulacyjne do powtórzeń kilka razy w tygodniu. Dziękuje bardzo i życzę wszystkim mamusiom dużo zdrówka i cierpliwości. Pozdrawiam serdecznie. Pani Jola.
WŁACZNIE SOBIE NA
Przygotowanie przed wywoływaniem głosek szeregu syczącego („s”, „z”, „c”, „dz”)
Ćwiczenia języka
- Wysuwanie języka do przodu (jak u lekarza)
- Język szeroki, język wąski,
- Ułożenie języka za dolnymi zębami,
- Cofanie języka w głąb jamy ustnej,
- Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie,
Powyższe ćwiczenia przy szeroko otwartej buzi („jak lew”)
- Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów,
- Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski „e”,
- Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub nutelli z dolnych dziąseł,
- „wymiatanie śmieci” – energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów.
Ćwiczenia oddechowe
- Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki,
- „tańczący płomyczek” – dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wygiąć go,
- Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą,
- Zawody „kto dmuchnie dalej” – zdmuchiwanie kulek waty z ręki,
- Wydmuchiwanie baniek mydlanych,
- Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego,
- „wyścigi samochodowe” – dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze,
- „mecz piłkarski” – przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko,
- „gotowanie wody” – dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza,
- Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek,
- Próby gwizdania
- Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki,
- Rozdmuchiwanie: Chrupek, ryżu, kaszy, kawałków styropianu,
- Gra na instrumentach: organkach, trąbce, gwizdku,
- Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułką,
- Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej,
Ćwiczenia warg
- Rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne),
- Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski „i”,
- Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianie ich wargami,
- Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej,
- Gimnastyka warg i języka (wysuwanie języka do przodu, uśmiechanie się),
- Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:
- kozy – me, me
- barana – be, be
- kurczątka – pi, pi
- śmiechu – hi, hi
- Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce „u”