Planowana tematyka zajęć

WIOSNA NA WSI

06.04-17.04.2020

W związku z ww. tematem zachęcam rodziców do pracy z dzieckiem.

Zachęcam do:

- zapoznania ze zwierzętami które można spotkać na wiejskim podwórku oraz obserwacji przyrody. Na podstawie

 

-wierszy T. M. W gospodarstwie

W gospodarstwie

Pieje kogut już od świtu:

- Kukuryku! Kukuryku!

Kura do kurczaków żwawo

Gdacze: - W lewo!

Gdacze: - W prawo!

Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!

Trzy kaczątka dziobem pcha.

Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!

Aż po prostu brak jej tchu.

Koń opędza się od much

I rży głośno: - Jestem zuch!

Świnka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!

Co za hałas! Co za szum!

Kot cichutko miauczy: - Miau.

A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!

 

 

Rozmowa na temat wiersza -kto pieje od świtu?

-Jak gdacze kura? -Co robi kaczka? -Co robi krowa? - Od kogo opędza się koń? - Kto chrumka? -Kto cichutko miauczy? - Kto głośno szczeka?

H. Zdzitowieckiej

W naszym ogródeczku

zrobimy porządki-

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki.

Na grządkach wyrośnie

fasolka, marchewka,

sałata i groszek,

czerwona rzodkiewka.

W naszym ogródeczku

posiejemy kwiatki-

będą nam pachniały

fiołki i bratki,

nasturcja, goździki,

nagietki i groszek,

i ta biała lilia,

co tak żółci nosek.

Rozmowa na temat wiersza.

-Co robimy w ogródku?

-Co będzie nam potrzebne do kopania, a co do grabienia.

-Jakie warzywa wyrosną w ogródku?

-Jakie kwiaty wyrosną w ogródku?

Podczas słuchania wiersza dzieci mogą układać obrazki roślin w takiej kolejności w jakiej wymienione są w wierszu. Proszę o wyjaśnienie nazw ,,kwiaty ogrodowe, kwiaty polne''. Jak również przypomnieć dzieciom jaką ważną rolę rośliny pełnią w życiu ludzi i zwierząt.  [Rośliny są pokarmem, wzbogacają powietrze w tlen, upiększają krajobraz, służą do produkcji lekarstw, herbat, soków, wykorzystywane są w kosmetyce do produkcji kremów, szamponów, maseczek, toników].

 - wsadzenia lub zasiania dowolnej roślinki, oraz nauki wiersza na pamięć. W trakcie nauki wiersza dzieci mogą naśladować takie czynności jak; grabienie,  kopanie ziemi, podlewanie, wymieniać warzywa liczyć je na palcach i ścierać żółty pyłek z lilli ze swojego nosa.

- przybliżenia dzieciom wyglądu i znaczeninia dżdżownicy i jej roli w spulchnianiu gleby.

DŻDŻOWNICE

Te dziwne stworzenia mieszkają w glebie. Ich delikatne ciało jest zbudowane z segmentów w kształcie pierścieni. Pokrywa je śluz, który ułatwia zwierzętom poruszanie się pod ziemią. Swoją nazwę dżdżownice zawdzięczają temu, że podczas deszczu, tzw. dżdżu, wychodzą na powierzchnię.

 

Te niewielkie, zupełnie niegroźne i bezbronne stworzenia są smakowitymi kąskami dla wielu zwierząt, np. dla ptaków, jeży i kretów. Odgrywają ważną rolę w przyrodzie nie tylko jako pokarm dla mięsożerców. Drążąc korytarze w ziemi, spulchniają ją i napowietrzają. Dzięki ich działalności inne organizmy mają lepszy dostęp do związków odżywczych i wody, które pobierają z gleby. Mądrzy ogrodnicy chętnie hodują te pożyteczne stworzenia w kompostownikach – dzięki dżdżownicom powstaje wspaniały nawóz, którego można użyć, by uzyskać obfite plony.

 

-wykonania pracy plastycznej „Projektujemy nasz ogródek”- na arkuszu papieru, brystolu bądź podłodze lub stoliku dzieci wraz z rodzicami projektują swój wymarzony ogródek. Do wykonania wykorzystujemy dostępne w domu przedmioty typu rolki po papierze, klocki w kolorze danego owocu lub warzywa, sznurki, owoce lub warzywa ulepione z plasteliny itp., oraz wydzieranki zwierzątka z wiejskiego podwórka, którego najbardziej lubią.

 

-  wprowadzenia nowej litery „F f''  - zabawy z farbami, nazywanie, mieszanie kolorów . Analiza i synteza słuchowa słowa ,,farby'' dzielenie słowa ,,farby'' na sylaby, głoski. Podanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ,,f'', mających ją w środku i na końcu. Podanie imion rozpoczynających się głoską ''f''- dzielenie imion na sylaby i głoski. Ćwiczenia w zeszycie s. 55

 

-wysłuchania, śpiewania- piosenki  ,,U nas na podwórku'' dostępna na You Tube , określanie tempa i nastroju piosenki, zwrócenie uwagi na powtarzające się elementy, nazywanie zwierząt, o których jest mowa w piosence, naśladowanie ich odgłosów. Ćwiczenia  emisyjne do piosenki naśladowanie, na melodię piosenki odgłosów zwierząt mieszkających w zagrodzie, np. ko ko ko, kwa kwa, mu mu, be be .Zabawy rytmiczne dzieci poruszają się, naśladując sposób poruszania się wybranego zwierzątka, kiedy usłyszą melodię refrenu, rytmicznie wypowiadają jego tekst i klaszczą ;Kotek miauczy miau, miau, miau; piesek szczeka hau,hau,hau.

 

- zabaw matematycznych ,,Jaki to kierunek?'' na arkuszu papieru jest narysowany kot idący w lewą stron, drugi kot idący w prawą stronę i motyl na wprost. Zadaniem dzieci jest określenie, w które strony poruszają się kot, a w którą motyl, i zaznaczenie kierunku poprzez narysowanie odpowiednich strzałek. Zabawa ,,Według wskazań''- dziecko porusza się zgodnie ze wskazówkami rodzica np. idż pięć kroków w prawo, cztery kroki do przodu, głaszczemy się lewą ręką po głowie itd. Zabawa,, Posłuszne zwierzę'' dziecko wybiera sobie zwiezątko i wykonuje polecenia rodzica, ustawiając je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie. Np. Połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, z boku po prawej stronie. Gdzie się teraz znajduje?

,,Rodzice i ich dzieci''- policz i pokaż- dzieci otrzymują kartoniki z kreskami od 1 do 9.rodzic mówi rymowankę w której występują liczebniki, a  dzieci podnoszą do góry kartonik, na którym jest tyle kresek o ilu zwierzątkach czyta rodzic.

Małe świnki trzy kwiczą kwi kwi kwi.

Idą drogą dwa kurczaki, oglądają polne maki.

Cztery białe koty mają czarne łaty.

Sześć gąsiątek po stawie pływało, przez co zmoczone pióra miało.

W stajni pięć koników stało i się sianem zajadało.

Dziewięć krów mruczało, bo pić im się chciało.

Siedem baranków małych na łące brykało .

Osiem królików noskami ruszało, i siano wąchało.

 

Zabawy rozwijającej zręczność i szybkość ; ,,Zbieramy robaki'' dziecko otrzymuje kilka sznurowadeł-robaków, i pęsetę zadaniem dziecka jest jak najszybsze zebranie sznurowadeł za pomocą pęsety i położenie ich np. na tacy lub kartce.

,,Dopowiedz i zrób''- rodzic  mówi zdania, których zakończenia -słowa do rymu dopowiadają dzieci. Wykonują również czynności, o których  jest mowa w zdaniu.

Powiedz ;prosię i podrap się po .....nosie

Powiedz; koń i wyciągnij do mnie ....dłoń

Powiedz; konie i dotknij się w .....skronie

Powiedz; krowy i dotknij palcem ......głowy

Powiedz; króliczki i nadmij ....policzki

Powiedz; kaczuszka i dotknij łokciem .....brzuszka

Powiedz; psy i klaśnij raz,......dwa trzy

 

Propozycje zabaw z rolkami po papierze toaletowym:

-DOTKNIJ ROLKĄ PODŁOGI- stajemy w lekkim rozkroku, łapiemy rolkę za jej końce i wykonujemy skłon w przód, próbując rolką dotknąć podłogi. Kolana są proste.

- KOŁO MŁYŃSKIE- stoimy trzymając rolkę za końce. Wyprostowane ręce wyciągamy przed siebie. Zataczamy koła , przyciągając i odsuwając ręce od tułowia. Powtarzamy 10 razy.

- UTRZYMAJ ROLKĘ- siadamy w siadzie prostym umieszczając rolkę między stopami. Ręce opierają się za plecami na podłodze na sygnał unosimy proste nogi do góry. Staramy się żeby rolka nie wypadła z nóg . Powtarzamy kilkakrotnie.

- PRZEKŁADANIEC- siadamy w siadzie prostym, trzymamy rolkę w prawej dłoni. Unosimy wyprostowaną prawą nogę i przekładają rolkę pod kolanem do lewej ręki. Następnie unosimy wyprostowaną lewą nogę i przekładają rolkę pod kolanem do prawej ręki

- TOCZYMY ROLKĘ- siadamy na piętach. Dłonie opieramy przed sobą na rolce. Na sygnał turlamy rolkę przed sobą i rozciągamy się, pilnując, aby pośladki nie odrywały się od pięt

- PATRZYMY PRZEZ LUNETĘ – kładziemy się na brzuchu. W rękach trzymamy rolkę. Na sygnał odrywamy ręce od podłogi i lekko unosząc tułów, patrzymy przez rolkę jak przez lunetę (ćwiczenie powtarzają 4 razy).

- TURLANIE ROLKI STOPĄ – stajemy prosto. Kładziemy prawą stopę na rolce i próbujemy przesuwać ją w przód i w tył po podłodze. To samo ćwiczenie wykonujemy po zmianie nogi (ćwiczenie powtarzają 5 razy każdą stopą).

- ZATOCZ KOŁO – maszerujemy w kole. Przekładają rolkę z prawej ręki do lewej, zataczając dookoła siebie koła.

- TURLANIE ROLKI DŁOŃMI – siadamy na podłodze w siadzie prostym (rolka leży na nogach), kładziemy ręce na rolkę i turlamy ją od ud do palców stóp – wykonują przy tym skłon w przód. Z powrotem turlamy rolkę od stóp do ud (ćwiczenie powtarzają 4 razy).

- PRZEKAŻ ROLKĘ – stajemy jedno za drugim w szerokim rozkroku. Pierwsze dziecko z rzędu przekazuje rolkę nad głową następnej osobie z rzędu. Gdy rolka dotrze do ostatniej osoby, ta przechodzi między nogami dzieci na początek rzędu i znowu przekazuje rolkę nad głową. Zabawa trwa do momentu, aż osoba, która ją rozpoczynała, wróci na swoje miejsce.

- DOWOLNE ZABAWY ROLKAMI – dajemy pole do popisu swoim dzieciom:)

 

 

POWODZENIA

Dziękuje rodzicom za zaangażowanie

POZDRAWIAM!

 do góry