Logorytmika od dnia 02.06do 03.06,2020r.  POWTARZAMY .

POZDRAWIAM WAS SERDECZNIE

 

Aby usprawnić język:

  • mlaskamy,
  • układamy język w rurkę,
  • kląskamy (jak robi konik?),
  • wypychamy językiem policzki,
  • układamy język w „koci grzbiet”,
  • wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
  • przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
  • dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
  • formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
  • przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
  • przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Aby usprawnić wargi:

  • cmokamy,
  • parskamy, prychamy,
  • na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
  • wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
  • układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
  • przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Aby usprawnić policzki:

  • poruszamy policzkami jak żaba,
  • napinamy policzki wraz z wargami,
  • wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
  • masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.

Aby łatwiej uzyskać głoski: SZ, CZ, Ż, DŻ:

  • cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia,
  • czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego,
  • czubkiem języka kreślimy kółka na podniebieniu miękkim,
  • czubkiem języka dotykamy na przemian dwóch górnych ostatnich zębów,
  • próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, równocześnie przyciskając policzki dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, żeby powietrze nie przedostawało się bokami).

 

 

Ćwiczenia i zabawy oddechowe – kształtujące prawidłowy tor oddechowy, wydłużające fazę wydechu.

Oddychanie jest naturalną czynnością fizjologiczną, niezbędną do życia, a także bardzo ważną dla poprawnego mówienia oraz prawidłowego rozwoju i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego.

W dzień i podczas snu dziecko powinno oddychać nosem. Taki tor oddechowy zapewnia właściwy rozwój aparatu artykulacyjnego. Nieprawidłowe oddychanie wpływa niekorzystnie na wymowę.

W czasie mówienia powietrze wdychane jest głównie ustami a wydychane ustami lub nosem, w zależności od wypowiadanych dźwięków. Prawidłowy oddech podczas wypowiedzi to rytmiczny szybki wdech wykonany bez podnoszenia ramion i powolny, długi wydech, podczas którego odbywa się wypowiedź.

 

Przykładowe ćwiczenia i zabawy oddechowe:

  1. Robimy głębokie wdechy i długie wydechy, aby wykształcić i utrwalić prawidłowy tor oddechowy (ćwiczenia należy powtarzać kilkakrotnie, ponieważ jest to także doskonała forma relaksu).
  2. Zdmuchujemy płomień świecy przy stopniowo zwiększanej odległości.
  3. „Dmuchaj i nie zdmuchnij” – dmuchamy na płomień świecy tak, aby pochylał się na różne strony, ale staramy się go nie zgasić.
  4. „Wyścigi” – na stole układamy skrawki papieru, małe samochodziki lub lekkie piłeczki. Ustalamy, gdzie będzie Start, a gdzie Meta. Zabawa polega na tym , aby za pomocą długich wydechów jak najszybciej „dojechać” do miejsca, gdzie kończy się wyścig.
  5. „Mecz piłki nożnej” – na stole układamy dwie bramki, potrzebna będzie również piłeczka do ping-ponga. W zabawie biorą udział dwie osoby, każda z nich musi uważać, aby przeciwnik nie trafił piłką do jego bramki. Cały mecz rozgrywamy dmuchając na piłeczkę. Nie używamy rąk!
  6. „Dmuchane obrazki” – do wykonania tego ćwiczenia potrzebne będą kartki A4 (lub większe), farby oraz słomki. Na papierze malujemy np. kolorowe koła, kwadraty, trójkąty. Nabieramy powietrza przez nos i wydmuchujemy je przez słomkę, kierując ją na figury i nadając im różne kształty. Po ćwiczeniu możemy urządzić wystawę prac.
  7. „Latające piórka” – na nitkach umieszczamy piórka i dmuchamy tak, by jak najdłużej „fruwały” w powietrzu (długi wydech), a później tak, by wesoło podskakiwały (krótkie energiczne wydechy).
  8. „Dmuchanie baniek mydlanych”
  9. „Chłodzenie gorącej zupy na talerzu” – (ręce ułożone na kształt miseczki)  - dmuchamy ciągłym strumieniem.
  10. „Zabawa z bibułkami” – na grzbiecie dłoni układamy kolorowe bibułki, nakładamy górną wargę na dolną i próbujemy zdmuchnąć wszystkie karteczki.
  11. „Wiatraczki” – dmuchamy na wiatraczki tak, aby się kręciły. Raz naśladujemy delikatny wietrzyk (dmuchamy delikatnie), raz mocny wicher (dmuchamy mocno).
  12. „Łódeczki” – ustawiamy wykonane własnoręcznie łódeczki w misce z wodą i dmuchamy delikatnie (robimy lekkie fale), a następnie mocno (tak, jak podczas sztormu).
  13. „Lokomotywa” – naśladujemy lokomotywę – nabieramy powietrza przez nos i wydychamy „nadmiar pary” przez usta, artykułując: fffffff, wwwww, szszszszsz….
  14. „Pachnące kwiatki” – do ćwiczenia wykorzystujemy papierowe (lub wykonane z innego materiału) kwiatki: wąchamy je, wykonując wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem: achchchch (wyrażając zachwyt) oraz ochchchch (wykazując zdziwienie).
  15. „Winda” –leżymy na plecach, na brzuchu kładziemy misia (lub inną maskotkę). Wykonujemy głęboki wdech tak, aby brzuch napełnił się powietrzem, a zabawka mogła „wjechać windą na piętro”. Następnie powoli je wydychamy, żeby maskotka „powróciła na parter”. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

 

 do góry