Logorytmika- I tydzień czerwca
Logorytmika od dnia 02.06do 03.06,2020r. POWTARZAMY .
POZDRAWIAM WAS SERDECZNIE
Aby usprawnić język:
- mlaskamy,
- układamy język w rurkę,
- kląskamy (jak robi konik?),
- wypychamy językiem policzki,
- układamy język w „koci grzbiet”,
- wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
- przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
- dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
- formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
- przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
- przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.
Aby usprawnić wargi:
- cmokamy,
- parskamy, prychamy,
- na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
- wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
- układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
- przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.
Aby usprawnić policzki:
- poruszamy policzkami jak żaba,
- napinamy policzki wraz z wargami,
- wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
- masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.
Aby łatwiej uzyskać głoski: SZ, CZ, Ż, DŻ:
- cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia,
- czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego,
- czubkiem języka kreślimy kółka na podniebieniu miękkim,
- czubkiem języka dotykamy na przemian dwóch górnych ostatnich zębów,
- próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, równocześnie przyciskając policzki dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, żeby powietrze nie przedostawało się bokami).
Ćwiczenia i zabawy oddechowe – kształtujące prawidłowy tor oddechowy, wydłużające fazę wydechu.
Oddychanie jest naturalną czynnością fizjologiczną, niezbędną do życia, a także bardzo ważną dla poprawnego mówienia oraz prawidłowego rozwoju i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego.
W dzień i podczas snu dziecko powinno oddychać nosem. Taki tor oddechowy zapewnia właściwy rozwój aparatu artykulacyjnego. Nieprawidłowe oddychanie wpływa niekorzystnie na wymowę.
W czasie mówienia powietrze wdychane jest głównie ustami a wydychane ustami lub nosem, w zależności od wypowiadanych dźwięków. Prawidłowy oddech podczas wypowiedzi to rytmiczny szybki wdech wykonany bez podnoszenia ramion i powolny, długi wydech, podczas którego odbywa się wypowiedź.
Przykładowe ćwiczenia i zabawy oddechowe:
- Robimy głębokie wdechy i długie wydechy, aby wykształcić i utrwalić prawidłowy tor oddechowy (ćwiczenia należy powtarzać kilkakrotnie, ponieważ jest to także doskonała forma relaksu).
- Zdmuchujemy płomień świecy przy stopniowo zwiększanej odległości.
- „Dmuchaj i nie zdmuchnij” – dmuchamy na płomień świecy tak, aby pochylał się na różne strony, ale staramy się go nie zgasić.
- „Wyścigi” – na stole układamy skrawki papieru, małe samochodziki lub lekkie piłeczki. Ustalamy, gdzie będzie Start, a gdzie Meta. Zabawa polega na tym , aby za pomocą długich wydechów jak najszybciej „dojechać” do miejsca, gdzie kończy się wyścig.
- „Mecz piłki nożnej” – na stole układamy dwie bramki, potrzebna będzie również piłeczka do ping-ponga. W zabawie biorą udział dwie osoby, każda z nich musi uważać, aby przeciwnik nie trafił piłką do jego bramki. Cały mecz rozgrywamy dmuchając na piłeczkę. Nie używamy rąk!
- „Dmuchane obrazki” – do wykonania tego ćwiczenia potrzebne będą kartki A4 (lub większe), farby oraz słomki. Na papierze malujemy np. kolorowe koła, kwadraty, trójkąty. Nabieramy powietrza przez nos i wydmuchujemy je przez słomkę, kierując ją na figury i nadając im różne kształty. Po ćwiczeniu możemy urządzić wystawę prac.
- „Latające piórka” – na nitkach umieszczamy piórka i dmuchamy tak, by jak najdłużej „fruwały” w powietrzu (długi wydech), a później tak, by wesoło podskakiwały (krótkie energiczne wydechy).
- „Dmuchanie baniek mydlanych”
- „Chłodzenie gorącej zupy na talerzu” – (ręce ułożone na kształt miseczki) - dmuchamy ciągłym strumieniem.
- „Zabawa z bibułkami” – na grzbiecie dłoni układamy kolorowe bibułki, nakładamy górną wargę na dolną i próbujemy zdmuchnąć wszystkie karteczki.
- „Wiatraczki” – dmuchamy na wiatraczki tak, aby się kręciły. Raz naśladujemy delikatny wietrzyk (dmuchamy delikatnie), raz mocny wicher (dmuchamy mocno).
- „Łódeczki” – ustawiamy wykonane własnoręcznie łódeczki w misce z wodą i dmuchamy delikatnie (robimy lekkie fale), a następnie mocno (tak, jak podczas sztormu).
- „Lokomotywa” – naśladujemy lokomotywę – nabieramy powietrza przez nos i wydychamy „nadmiar pary” przez usta, artykułując: fffffff, wwwww, szszszszsz….
- „Pachnące kwiatki” – do ćwiczenia wykorzystujemy papierowe (lub wykonane z innego materiału) kwiatki: wąchamy je, wykonując wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem: achchchch (wyrażając zachwyt) oraz ochchchch (wykazując zdziwienie).
- „Winda” –leżymy na plecach, na brzuchu kładziemy misia (lub inną maskotkę). Wykonujemy głęboki wdech tak, aby brzuch napełnił się powietrzem, a zabawka mogła „wjechać windą na piętro”. Następnie powoli je wydychamy, żeby maskotka „powróciła na parter”. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.