Dla przedszkolaków 19-23-IV-2021
Planowana tematyka zajęć
Mali strażnicy przyrody
Poniżej znajdą Państwo przykładowe materiały i propozycje różnych form aktywności. Wykorzystajcie je w dowolnym czasie w tygodniu od 19 do23 kwietnia.
Życzę powodzenia
Zachęcam do rozmowy i posłuchania bajki na temat segregacji śmieci.
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
DODATKO ZACHĘCAM (dla chętnych):
- do pokazania dziecku ciekawego filmiku eduk. związanego z tematem „Jak mniej śmiecić?”
https://www.youtube.com/watch?v=CYYlvUk-t_Q
https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/jestem-malym-ekologiem
- gra interaktywna - Akcja SEGREGACJA https://www.janauczycielka.blog/2020/04/akcja-segregacja-gra-interaktywna.html?spref=fb&m=1
WIERSZ pt. Co to jest przyroda?
To drzewa i kwiaty, i liście i woda.
Motyl nad łąką, biała stokrotka.
Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz.
Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze.
Powiedzcie, proszę, co jeszcze, co jeszcze.
Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę.
Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody.
Dbaj o trawniki.
Niech koło domu będzie wesoło, będzie wesoło.
Rozmowa na temat wiersza ;
-Co to jest przyroda?
-Jak należy o nią dbać?
-Co znaczy; szanować przyrodę?
-Kto jest ważniejszy w przyrodzie-rośliny czy zwierzęta?
-Czy mogłyby życ na świecie zwierzęta, gdyby nie było roślin?
-Co jest potrzebne do tego, aby mogły rosnąć rośliny?
ciekawostka
Rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają; pochłaniają szkodliwe gazy [ dwutlenek węgla], a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeśli Ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą ludziom, zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.
PIOSENKA Nasze uszy słyszą świat.
https://www.youtube.com/watch?v=NCvIZ9rIkeg
Rozmowa na temat piosenki
-Z ilu zwrotek składa się piosenka
-Czy ma refren
-Co robią oczy?
-Co robią uszy?
-Do czego służy nosek?
Zabawa przy piosence
Dziecko spaceruje po pokoju przyglądając się domkowi, niebu ,trawie......Podczas refrenu zatrzymuje się i wyklaskuje rytm piosenki. Podczas drugiej zwrotki wącha kwiatki , a potem kicha.
JAKO ZADANIE PLASTYCZNE OGŁASZAM KONKURS ,,ZRÓB COŚ CIEKAWEGO PRAWIE Z NICZEGO''-wykonajcie przedmiot, zabawkę z łatwo dostępnych materiałów ekologicznych i surowców wtórnych, wystarczy troszkę wyobrażni i pomysłowości.
Proszę o zdjęcie pracy i wysłanie do mnie.
WIERSZ PRZYJACIEL PRZYRODY
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
Rozmowa na temat wiersza
-O co należy zadbać w przyrodzie?
-Czego nie należy marnować?
-Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami?
-Dlaczego należy segregować śmieci?
-Co powinno spotkać tych co nie dbają o przyrodę?
Jaki powinien być przyjaciel przyrody.
Przyjaciel przyrody
-nie łamie gałęzi drzew
-nie depcze trawników
-nie śmieci
-nie zrywa roślin
- nie zostawia kapiących kranów
-wychodząc z pomieszczenia, gasi światło