LOGORYTMIKA OD 05.05.DO 06.05.2020r
Piosenka na YOU TUBE ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY. ZAJECIA MUZYCZNO- TANECZNE „SAŁATKA OWOCOWA” YOU TUBE. (TAK PROSZĘ WPISAĆ W GOOGLE)
Wadą wymowy, z której dziecko nie wyrośnie, i którą trzeba korygować jest seplenienie, a w przypadku dzieci jest to najczęściej seplenienie międzyzębowe. Polega ono na nieprawidłowej realizacji głosek [s,z,c,dz], na wsuwaniu języka między zęby podczas ich artykulacji. Przyczyną może być osłabienie mięśni języka, co koryguje się za pomocą ćwiczeń wymowy lub zbyt krótkie wędzidełko języka, co także wymaga ćwiczeń, a w niektórych przypadkach także zabiegu podcięcia wędzidełka. Seplenienie może być również wywołane krzywym zgryzem, który trzeba korygować u ortodonty lub zespołem trzeciego migdałka, który wymaga wizyty u laryngologa.
Wady wymowy u dzieci wynikają często z nieprawidłowej budowy narządów mowy, które trzeba korygować. W przeciwnym razie wada będzie się pogłębiać.
Rodzicu zadbaj o mój prawidłowy zgryz!
Nie pozwalaj bym podpierał żuchwę.
NAUCZ mnie nabierać powietrze nosem i wydychać ustami.
Spraw, abym zawsze podczas zabawy zamykał usta.
OBSERWUJ tę czynność także podczas snu.
STARAJ się oduczyć mnie nawyku ssania palca, wargi itd.
NIE POZWALAJ abym obgryzał paznokcie, ołówki lub inne przedmioty!
Układając mnie do snu, PODKŁADAJ mi pod głowę NIEWIELKĄ poduszkę.
Przypominaj abym po każdym posiłku mył zęby!
Kiedy zasypiam nie podawaj mi do picia słodkich płynów.
KUCHENNA LOGOPEDIA
Oto przykłady przyjemnych ćwiczeń, które można wykorzystać do usprawniania aparatu mowy. Jeśli chcesz, by Twoje dziecko miało sprawny język, wargi, policzki i podniebienia miękkiego. Wykorzystaj czas spędzony w kuchni, podczas przygotowywania posiłku i zachęcaj je do następujących ćwiczeń:
1. Jedzenie paluszków bez przytrzymywania ich dłonią.
2. Wciąganie makaronu spaghetti bez użycia sztućców.
3. Trzymanie zębami i wargami lekkich produktów na małej plastikowej łyżeczce.
4. Picie jogurtu lub gęstego soku przez słomkę.
5. Lizanie czubkiem języka dużych lizaków.
6. Zlizywanie czubkiem języka rozsmarowanego na talerzu dżemu, nutelli itp. w kształcie np. koła, serca.
7. Przysysanie i przenoszenie za pomocą słomki różnych lekkich produktów spożywczych z jednej miseczki do drugiej np. kulek czekoladowych. Słomka powinna być przytrzymywania środkiem ust i nie powinna być przygryzana. Przenoszone przedmioty powinny być większe niż średnica słomki, by dziecko się nimi nie zachłysnęło!
8. Zbieranie czubkiem języka z talerza pojedynczych ziarenek ryżu preparowanego.
9. Oblizywanie ust posmarowanych miodem, dżemu itp.